23 februari 2011

Ljuspunkt

Det finns många ljuspunkter i livet. Nu ska jag dock inte filosofera om mitt livs ljuspunkter - där min familj är den största - utan tar ett exempel på en helt konkret ljuspunkt.

Många som har strosat på Karlsbron i Prag har gnidit på bilderna på en speciell staty. Statyn föreställer St John of Nepomuk och om man gnider på någon av bilderna på undre delen av statyn får man lycka. Det har blivit alldeles ljust där, det lyser verkligen som en ljuspunkt.

Om jag klappade hunden? Jovisst ... Kan man få garanterad lycka så lätt så varför inte.

Fler ljuspunkter kan du se hos Birgitta på Onsdagstema.

9 kommentarer:

  1. Men så läckert. Och man ser verkligen att klapparna och smekningarna på hunden, visar att folk har stulit lyckan därifrån.
    Det hade nog jag också gjort.
    Jag tog det första som dök upp i mitt huvud inatt...mina livlinor.

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  2. Oj, jag har varit i Prag, gått över bron och sett bilden. MEN INTE KLAPPAT HUNDEN! Hur korkad får man bli? Hade ingen aning om att det betydde tur, och vi hade ändå en guide med oss!
    En klar anledning att återvända till denna förtrollande stad...

    SvaraRadera
  3. Klar o tydlig ljuspunkt på vovvens bak:) Vacker skulptur du hittat:)
    Ha de..

    SvaraRadera
  4. Vilken festlig ljuspunkt, tydligen klappar man hellre hunden än mannen. Det är något man får leva med, att damer kommer fram och frågar om dom får klappa hunden, dom frågar aldrig om dom får klappa husse.

    SvaraRadera
  5. Oj, det riktigt lyser om hunden! Det brukar vara ganska kul att se var folk har fingrat när skulpturer är blankslitna på sina ställen ;-)

    SvaraRadera
  6. Hej! Så cool bild.
    Kommer att tänka på Kungliga dramaten i Stockholm. Utanför står Margareta Krok som staty. Många brukar klappa lite på henne när de går förbi. Även jag... =)Hon "lyser" också.

    SvaraRadera
  7. Djuren brukar vara ljuspunkten i mångas liv.

    SvaraRadera
  8. Vad fin den var =) Lite som med Julia statyn i Italien då ;) Hennes vänstra bröst är helt "uppslipat" så som hunden haha =)

    SvaraRadera
  9. Så festligt! Ljuspunkten på tavlan och ljuspunkten med uppfyllda önskningar :)

    SvaraRadera