24 februari 2011

Nostalgi

Vi sparar inte på onödiga grejer. Har vi inte använt något på ett par år så ska det ut. Och visst händer det att man veckan efter skulle behövt det ... Men några saker sparar vi av nostalgiska skäl, som saker vi fått av vår dotter som hon gjort i skolan. Och några av hennes tavlor och kuddar är så fina att de pryder verkligen sin plats. Och så sparar jag handgjorda dukar och bonader som mamma eller andra äldre släktringar har gjort. Och även de är så fina att de används också.

Ängsblommor är för mig riktig nostalgi. Vi plockade alltid buketter med ängsblommor och gav till mamma, och i norra Finland växte det riktigt mycket vilda blommor när jag var barn. Jag tror att de har minskat även där i takt med att ängarna växer igen. Och ängsblommor har följt mig hela livet - midsommarblommor, små buketter som vår dotter har plockat - i början med alldeles för korta stjälkar och nästan sönderkramade i de små händerna ... alla minnen från naturen som vi är så mycket i ...  Hoppas att ängsblommorna inte försvinner helt, då blir världen bra mycket fattigare.

Hos Sinneskatten kan du se fler nostalgiska bilder.

6 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg hur vackert den gamla grusvägen var inramad av gullvivor med långa skaft.
    Vägsalt och konstgödsel samt intensivodlingar tränger undan de ljuvliga vilda blommorna.
    Allt på gott och ont ...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig till fullo. Du ska också veta att vi har ett stort område med ängs och hagmarker i vår by som vi jobbar hårt med att hålla kvar och förädla. Vi har dock problem med jordbruksverket och EU som har kommit med nya direktiv som är helt åt skogen när det gäller detta arbete.

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver och jag håller med dig till fullo. Ängarna ska ju slås med lie för att behålla sina blommor. Som Lasse skriver så finns det nog föreningar runtomkring i Sverige som försöker behålla ängarna....
    Tur d.

    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig
    Vad vore livet utan ängsblommor.
    Det är absolut det vackraste som finna.
    På midsommar åker vi runt och plockar massor som vi pyntar altanen med..Sen kan festen börja... Jättefina bilder både ovan och under plus blåklockorna
    Kramizzzzzz. Mysig helg på dig också

    SvaraRadera
  5. Det finns mycket som kan väcka upp bilder och minnen från förr. Och det är ett fint exempel du visar med din bil och texten till.

    SvaraRadera
  6. Tycker att du ska resa till Gotland i sommar och se hur fint man där sparar alla blommor i dikesrenarna - det är en fröjd att åka (eller ännu hellre cykla) på de blommande vägarna!!

    Jag älskar blåklockor och har flera olika sorter i trädgården, bl a en från min farmor - så det blir ju också nostalgi...

    SvaraRadera