1 februari 2011

Utsiktstorn

På berget Taberg fanns det tills för några år sedan ett utsiktstorn, byggt i trä och vingligt till tusan. Jag tog mig upp, fantastiskt - och sedan ner, med mycket möda. Varför är det svårare att ta sig ner? Men nu är detta torn nerrivet, det blev nog lite för skrangligt till slut. Men själva utsiktsplatsen har vi kvar, den är solid, 343 meter över havet. Inte högst i Småland dock ...

Detta naturens egna utsiktstorn är välbesökt, de flesta ettagluggare i Jönköpingstrakten får åka dit på sin allra första skolresa och toppen är väldigt populär bland turister. Räkmackan på serveringen där går inte av för hackor!

De svenska kungarna har också besökt toppen, här ett minnesmärke från när Oskar II var där. Det finns ytterligare ett minnesmärke, en staty av en kung men eftersom jag inte är så rojalistisk av mig så har jag inte tagit foto på den. Kan vara nuvarande kungens farfar. Efter det har även den nuvarande kungen varit där men då har entusiasmen inte räckt till ett monument.

Utsikten är magnifik, milsvid åt många håll. Enda nackdelen är väl att inte vårt hus syns, trots att det är väldigt nära, det är för mycket skog i vägen :)  Här i bilden ser man Jönköping och Vättern långt borta.

Nu är ju detta skapat av naturen men det finns många trappor i de brantaste delarna av lederna som går upp till toppen. Så nog kan man säga att det är ett utsiktstorn? Men för att vara på den säkra sidan tar jag med ett riktigt utsiktstorn, Eiffeltornet. Jag läste någonstans att det är världens mest besökta turistattraktion. Och det kan jag tro, när vi var där sist så var det tre timmars kö för att komma upp. Vi skippade det, vi har varit där uppe innan.

Fler utsiktstorn - på många sätt mer äkta - hittar du hos Hedwig på Veckans hus.

3 kommentarer:

  1. Hejsan Leena!
    Vilken fantastisk utsikt!
    Bra för kondisen att klättra upp och ner på det berget :=)
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. jaha - då slapp jag leta rätt på ett foto på Eiffeltornet ;-)

    Tror till sist att jag lyckats hitta något att visa, men är inte där än. Blev ju en anings stressad av mitt datorhaveri, men nu tycks allt vara ok igen. Bara en hel del nytt att lära sig!!!

    Taberg är ett sådant där ställe som jag tänkt att vi skulle ta oss upp på, men det slutar alltid med att vi swishar vidare eftersom vi är på väg någonstans...

    SvaraRadera
  3. Haha, jag har ett foto på en staty av kung Oskar II från Nordkap. Men det fotot tog jag endast av den anledningen att min pappa, som var med på resan, hette Oskar och han ställde sig vid statyn och låtsades att statyn var rest till hans ära.

    Cool bild du tagit på Eiffeltornet. Gillar vinkeln. När jag var där fick jag åka ensam upp till toppen. Min reskamrat åkte med upp till första avsatsen och vägrade sen p.g.a. höjdskräck att åka högre upp. Med sista hissen högst upp kändes det som att åka rätt upp i himlen.

    SvaraRadera