6 mars 2011

Se upp

Slovenien är ett av de vackraste länder jag varit i, fortfarande rätt oförstört utan alltför mycket (oss) turister.  Landskapet är vackert med lite ålderdomliga vyer över fälten. Att det är billigt och att de kan göra goda viner gör inte det hela sämre. Landets korta kustremsa mot Medelhavet är vacker, åtminstone i lilla Piran där vi var några dagar, men stranden där är inget för lekande barn. Mycket smala gränder och pittoreska vyer men stranden bestod av cementbryggor med trappor ner till vattnet. Lite närmare Kroatien finns Portoroz där det lär finnas riktigt fina stränder men där finns också massturism med stora hotell.

Vi var dock i Slovenien mest för att vandra i bergen, de Julianska Alperna, och kom då till Bled som är en underbart vacker liten stad vid en sjö, med ett alldeles eget Dracula-slott uppe på berget. Vi såg upp mot slottet och fantiserade om strider som måste ha kämpats där. Måste varit lätt att försvara med de lodräta bergsväggarna ...

Innan vi åkte hemifrån hade jag läst Elizabeth Kostovas Historikern. En spännande bok i samma anda som Da Vinci-koden. Boken utspelar sig både i modern och Draculas tid och man kan läsa i den att han hade ett av sina tillhåll i Bled, i slottet ovanför staden. Kusligt! Jag spejade upp lite extra vaksamt.

Och lite hotfullt såg det ut på kvällen när mörkret föll. Bäst att se upp. Jag kollade noga att fönstret till hotellrummet var stängt ...

På morgonen när jag såg upp mot slottet igen såg det dock betydligt mysigare ut. Vad som än hade hänt där under natten hade inte lämnat några spår.

Vi nöjde oss inte med att bara titta upp mot slottet utan gick upp för närmare titt. Och där uppe hittade vi en liten vinbutik där en man i munkkläder lurade på oss det dyraste vin vi köpte på resan. Och det var inte ens gott ... Det var tydligen inte Dracula vi skulle se upp för utan luriga munkar med välsmort munläder.

Se upp - ja, mer på det temat finns hos Helena på Fototriss. Denna gång är det även en pristävling med pris från Coolstuff.

35 kommentarer:

  1. Wow, vilken maffig triss.
    Tack för tipset på boken, verkar spännande!

    Ha en trevig söndag, jag tittar på svt.play och vasaloppet!

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackra bilder på en spännande miljö!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt vackert! Den första bilden kan jag inte se mig mätt på. Ljuset, perspektivet, kompositionen...... Tummen upp!!

    SvaraRadera
  4. Det var en häftig boplats. Här får man verkligen se upp var man sätter fötterna

    SvaraRadera
  5. Oj så himla vacker ställe ! Värt att besöka och se upp !!!

    SvaraRadera
  6. Wow. Nästan lite spöklikt. Häftigt

    SvaraRadera
  7. Wow, vilken utsikt de måste ha. Ser verkligen Draculaaktigt ut :P

    SvaraRadera
  8. Oj vad vackert. Jag brukar alltid stöta på några trissar som ger mig gåshud. Idag har du äran att bli den första. Orden runt förstärkte känslan lite extra också. / Nettan

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder på slottet och de höga bergen. Det ser lite mystiskt ut där insvept i dimman.

    SvaraRadera
  10. Vilka helt underbara bilder. Dit skulle jag vilja åka, dracula eller inte. Härlig resa ni måste ha haft. Skrivit upp författaren och titteln på boken den ska jag läsa. Ha en fin fin söndag/Gela

    SvaraRadera
  11. Hihihi! Nu vet vad jag ska akta mej för, munkar med välsmort munläder! Fantastiska bilder! :)

    SvaraRadera
  12. Jäklar så snyggt! Harry Potter:)

    SvaraRadera
  13. haha´, men det är ju helt galet! Hur kommer man på att bygga på ett sånt ställe tro..:)

    Vicket jobb!

    AX

    SvaraRadera
  14. For en herlig triss! Nydelige bilder og en fantastisk historie :)

    SvaraRadera
  15. Jättevackra bilder alla dina!

    Skulle kunna tänka mig att åka dit.
    Ha det så gott // Nettan

    SvaraRadera
  16. Så spännande och vackra bilder!
    Jag förstår att blev tagen av utsikten!
    Fina se upp-bilder.

    SvaraRadera
  17. Visst är det härligt ibland att bara gotta sig i solen utan att ens ha kameran med. Må så gott/Gela

    SvaraRadera
  18. Så vackra bilder och ettan blir favoriten, men de övriga är också tjusiga. Tack också för tipset om orten - jag lägger det till min minnesresetipsbank ;-)

    SvaraRadera
  19. Otroligt vilka bilder, den första blir min favorit så läcker;-)
    Ha en skön söndagkväll;-)

    SvaraRadera
  20. Vilket vacket slott och så spännande berättelse, lite kul också :). Måste vara härligt att vandra där.

    SvaraRadera
  21. Fantastiskt, vilka bilder, vilken vy -jag njuter verkligen av att titta upp och se allt som jag ser.

    De kan vara mer kluriga än Dracula, alla försäljare.

    SvaraRadera
  22. Å vad häftigt! Dramatiska foton, lika fina alla tre.

    SvaraRadera
  23. Bedårande vackra bilder! Det slottet ser verkligen helt ointagligt ut, men jag förmodar att det finns en väg dit upp.

    SvaraRadera
  24. Som de flesta andra måste jag också ubrista et WOW!
    Vilket läge på slottet, och vilken stämning du har fångat.
    Helbra!

    Annelie

    SvaraRadera
  25. Fina bilder på slottet. Det ser mäktigt ut där det står.

    SvaraRadera
  26. Du gör mig så ressugen så jag blir tokig! Först trodde jag att du satt på en klippa och väntade på att ljuset och vädret skulle ändra sig så att du fick varierande bilder. Jag blev lite lättad när du skrev att du var på ett hotell - vilken vy det hotellet erbjöd!

    Sagolik triss för en fantasifull slottsälskare!

    SvaraRadera
  27. Mäktiga bilder!

    den första är favoriten här.

    Http://www.liwetochvardagen.se

    SvaraRadera
  28. Helt underbara bilder, slovenien, kroatien och rumänien står på min reslista som förhoppningsvis kan betas av lite i sommar/höst. Och nu blev jag ännu mer sugen på att åka till slovenien.

    SvaraRadera
  29. Mycket fin triss! Vilket underbart slott sen. Det måste ha varit oerhört arbetsamt att bygga det!

    SvaraRadera
  30. Det verkar vara ett spännande ställe.
    Och så får man väl se upp för de vinkrängande munkarna. :-)

    SvaraRadera
  31. Verkligen fina bilder. Blir än mer nyfiken på Slovenien.

    SvaraRadera
  32. Vilket praktslott - kan tänka mig att resan var fantastisk med både historia och natur.
    Får väl se om man hamnar där nån gång...
    Snygg triss och ha en underbar vecka.

    SvaraRadera
  33. Ja Slovenien är sagolikt vackert! Jag har bara stannat i Piran några dagar på väg mot Kroatien men har sedan dess tänkt åka tillbaka. Men hittills har det inte blivit av tyvärr.

    SvaraRadera