4 maj 2011

Trapphus

I vanliga fall lägger man inte märke till trapphuset, det är bara något man passerar. Ibland är det dock så vackert att man stannar till lite och undrar om resten av huset är lika fint. På Veckans Hus ska vi visa upp trapphus och jag måste erkänna att så väldigt många trapphus har jag inte lagt märke till ...

Dessa tror jag är trapphus men alldeles säker kan jag inte vara, jag har inte varit inne i husen. Men så små tornrum finns väl inte? Huset till vänster finns i Normandie på Atlantkusten och det till höger i Carnac i Bretagne.

Ett trapphus på innegården i ett slott i Alsace.

Ett trapphus på en hacienda i Mexiko nära Uxmal, en fin mayastad på Yucatan-halvön.

Och detta trapphus fanns på vårt hotell i Merida i Mexiko, en livlig stad i kolonialstil. Båda trapphusen i Mexiko är helt öppna utan glas i trapphusen, det är ju lite annat klimat där ...

Slutligen Centre Pompidou i Paris. Detta hus har jag visat tidigare, då gällde det moderna fasader. Trapphuset finns i det röda röret.

Fler trapphus finns på Veckans Hus.

4 kommentarer:

  1. Visst är det som du säger, trapphus ser man inte. Men efter detta gör du det.
    De franska tornen kan mycket väl vara trapphus, åtminstone första fotot ser så ut.
    De mexikanska, så vackra. Paris, detta märkliga bygge där allt i konstruktionen har en funktion.
    Bra inlägg som visar att vi noterar inte allt omkring oss.
    Tack !

    SvaraRadera
  2. Kul att få se trapphus från utlandet. Dom från Mexico är ljuvliga. Centre Pompidou är verkligen speciellt.

    SvaraRadera
  3. Du har hittat underbara sagoslott. så härliga hus och så härliga bilder. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Centre Pompidou tänkte jag också på när jag såg temat! Visst var det lite knepigt denna vecka? Tycker att du lyckats fint, huset från Carnac skulle man ju vilja se insidan på!

    SvaraRadera