29 juli 2011

Egenodlat

I våras sådde jag rätt mycket frön, och det mesta blev riktigt bra. Jag gick nu en runda i trädgården och fotade några av dem.

Lejongap kommer jag att så varje vår hädanefter, de är riktigt lätthanterliga och passar överallt för att fylla ut luckor och bli härliga färgklickar. Fröna som jag sådde resulterade i en massa olika färger som samsas bra sinsemellan och de flesta andra blommorna i trädgården. Här är några i en stor kruka med en lilja som snart ska slå ut sina blommor och en ampellilja som har blivit enormt stor ute.

Ekorrsvans, ett dekorativt gräs som jag dock inte kommer att så fler gånger. Det var lite kinkigt att plantera de rangliga grässtråna efter förkultiveringen.

Och här fackelblomster som inte heller kommer att sås fler gånger, trots att de små blommorna lyser riktigt fint på spaljén. Många av plantorna blev dock rätt små och inte alls de över två meters rankor som jag hoppades på. Och nästa år kommer nog de perenna klätterväxterna få stå för blomprakten på spaljéerna. De har blommat rätt bra även detta första år så jag väntar mig riktigt frodiga spaljéer nästa år.

Utöver dessa förkultiverade bland annat jag tomat, squash och luktärter. Luktärterna kan man så direkt också men nu fick jag blommande rankor tidigt, och så åt inte skatorna upp fröna för mig. Tomat och squash har vi skördat sedan en tid tillbaka och det kommer nytt hela tiden. De smakar helt annat än det som man köper i affären. Så de kommer att bli givna även kommande somrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar