6 september 2013

Sommaren som gått

Så här har sommaren sett ut eller hur? Blå himmel och grönska? Fast i början av sommaren var det lite misströstan, många växter dog efter den hårda vintern och vildvinet var bara hälften av sin vanliga storlek. Men den kom igen - dubbelt upp! Och denna sköna sommar kan man leva länge på.

När regnet väl kom - någon gång i augusti efter många härliga soliga julidagar - så kom det i häftiga skurar. Denna kväll fick brandkåren komma till en av våra grannar och länspumpa källaren, en annan klarade av översvämningen själv och gatan framför oss ska lagas. Vattnet sprängde asfalten så den lyfte sig en dm på ett ställe.

Det här har varit en skottkärresommar - först hackade vi upp gräs där innegården framför växthuset ska vara, sedan kärrade vi det till en släpkärra, sedan körde vi iväg det till dottern som hade användning för fyll, lastade av ... och när alla lassen med gräs var bortkörda tog vi hem grus och stenar som vi kärrade till den blivande grusgården. Det går inte att ta in några maskiner här så vi får ta till handkraft. Vi har muskler! :)

Här vyn mot växthuset från uteplatsen, via trädäcket. Trampstenarna är egengjutna men blev inte så bra ... det var första försöket. :)

I amplarna en av sommarens blomfavoriter - törnrosas skjortel. Helt underbar, den blommar med två meter långa rankor, hela tiden!  Ändå har vi fått vika upp en del grenar eftersom vi har jobbat med marken där nere. Den ska jag ha även nästa år. Och i växthuset frodas tomater och chili.

Även paprikorna växer fint inne i växthuset. Vi var lite slöa i våras och kom oss inte för att köpa paprikafrön. Denna sort kallas därför Ica. Frön tagna från vanliga paprikor som vi köpte på Maxi.

Auberginer däremot är från "finfrö", men länge trodde vi att det inte skulle bli något. Sedan satte de fart och frukterna är jättegoda att grilla.

Något som blev helt misslyckat är gojibär. De blommar men vissnar sedan ner. Dem ska vi inte prova någon annan sommar. Men physalis ska vi ha - i år har vi tre jätteplantor som ger de godaste bär man kan tänka sig. Fast en har vi fått flytta till uteplatsen för att få mer plats i växthuset. Plantorna är stoooora!

Trots det underbara vädret kunde vi inte hålla oss hemma hela sommaren, så vi gjorde ett par småresor, en till Lübeck och en till Skåne/Österlen/Köpenhamn. Här bryggan i Åhus på kvällen.

I vår nya innegård börjar sommaren gå över till höst - körsbärsträdet har fått en del röda blad och tappar dem i gruset, och vi har planterat ljung och röd alunrot i krukor på muren. De ska in i rabatter sedan. Det ska även bli stenmjöl och gårdsgrus nästa år över det grova gruset som får sätta sig i vinter. Så vi får köra skottkärra även nästa sommar ... :) På spaljén har vi planterat klematis och hoppas att de tar sig så att det bildas en lummig ingång till gården.

Vi är jättenöjda med vår sommar och allt arbete vi lagt ner här! Att skapa något, umgås med nära och kära, att njuta av sommaren, det känns gott.

Blommig fredag

14 kommentarer:

  1. Oj, oj, oj så snyggt det lev och vilket jobb ni gjort. Ska inte utmana dig på armbrytning :-) och paprikorna såg helt underbara ut.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt inlägg från din sommar och vad fint ni gjort, jag blir så sugen på att göra om här...och nästa år måste jag försöka mig på törnrosas kjortel, jätte fin!
    Ha en fin helg.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Så fint ni har gjort där i sommar.Blev jättesnyggt.Nu behöver ni väl inte gå på gympa för det har ni väl fått så det räcker ett tag kan jag tro.
    Kram.

    SvaraRadera
  4. Så roligt att läsa om din sommar! Fint ni har gjort!
    Törnrosaskjortel har jag inte provat att så men det får jag nog göra nästa år.
    Ha en fin fredag och helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder och upplevelser att plocka fram när mörkret och kylan omsluter oss....växthuset är helt bedårande...=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig sommar du berättar om! Törnrosaskjortel blev jag sugen att prova den ser så fin ut i ampeln.
    Ha en fin helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  7. Din Törnrosas kjortel är helt tvärtemot min i all sin prakt! Den är max 20 cm hög och blommar med 5 klockor.... Underbara dock ;)
    Vilket slitjobb ni gjort och jag förstår njutningen du känner när det är klart!

    Superfint!

    kram

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att se vad som hänt i sommar hos dig! Min Törnrosas kjortel har inte trivs alls hos mig. Den har fått klättrat så nästa år ska jag testa den i ampel istället!
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  9. Superfint ni har gjort! Kul att se lite från er sommar. Ska till Lübeck i december - har du något restaurangtips (eller andra restips) från den staden blir jag jätteglad för det. Ha en fin trädgårdshelg! Kristina

    SvaraRadera
  10. Så snyggt det blev!! Fint med grus och stenar vid växthuset. Törnrosa i ampel, vilket bra tips! Det ska jag också prova...nästa år:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Muskler etter dette, ja det tror jeg på!

    SvaraRadera
  12. Vad fint det blev, amplarna är urtjusiga, den växten skall jag prova. Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Så fint ni gjort och vilket arbete ni lagt ner. Jag tycker väldigt mycket om grus och grusgårdar. Ni har skapat ett fantastiskt härligt rum där vid växthuset. Skörden ser också bra ut :-)

    Ha det gott! /Carina

    SvaraRadera
  14. Heisann! Så kjempefott drivhus og plass, noe å drømme om for andre også,... drivhus har jeg, men ingen ordning rundt, ennå!

    SvaraRadera