3 juni 2015

Fri

Den här fåraherden på Sicilien har ett fritt arbete. Fast kanske känner han sig ändå inte så fri, inte fri att göra vad han vill ... Vill han göra något helt annat, eller är han nöjd med att vandra i det vackra landskapet med sina får? ... det vet jag inte.

Jag har haft turen att vara egenföretagare och det är ett fritt arbete. Och inte. Man har ingen chef, inga bestämda arbetstider och man behöver inte be om ledigt. Men samtidigt måste man ju hela tiden ta hänsyn till kunderna och deras behov och önskemål. Trots det tycker jag att jag har varit väldigt fri. Och nu när jag trappar ner för att bli pensionär är jag ännu friare ... Väldigt gott tycker jag!

8 kommentarer:

  1. Vacker bild, får mig att längta bort! Man vill ju gärna tro att fåraherden känner sig fri men man vet ju inte vad han har för drömmar.
    Livet som pensionär är fritt från många måsten och ändå säger många att de aldrig har haft så mycket att göra. Men man avgör ju själv hur man vill ha det! Du går en härlig tid till mötes!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Ja det är ju en frihet att vara egen företagare, du lägger ju upp arbetet precis som du vill.. det är inte alls dåligt även om du även på sätt och vis arbetar jämt eftersom du i regel måste vara anträffbar på telefonen!
    En fin bild på fåraherden!

    SvaraRadera
  3. Han slipper i alla fall stressen som Svensken har att vara på pass jämt inte lätt att hänga med den digitala utvecklingen här blir det ett A och ett B lag.
    Jag tror nog att han trivs med tillvaron;-)
    Ha en bra dag

    SvaraRadera
  4. En härlig bild som ger en känsla av frihet men som sagt, kanske är han inte så fri bunden till sina får trots allt. Förhoppningsvis nöjd och tillfreds med sin tillvaro i en miljö så fjärran vår egen.
    Ja, att vara sin egen, utan bestämda arbetstider är en väldigt uppskattad frihet och ett extra plus att kunna jobba hemifrån Men samtidigt har man sitt ansvar beroende på naturligtvis vilket arbete man har. Hur som helst är det en stor fördel iallafall för mig som inte varit anställd sen början av 90-talet. Hoppas och tror säkert att du kommer att uppskatta din kommande frihet som pensionär :-) Ha en skön fortsatt dag !!!!

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen härligt att kunna j´ha den lyckan att välja vad man kan och vill göra det är frihet det
    Ha det gott i blåsten
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Fritt strövande får är nog inte heller dumt.

    SvaraRadera
  7. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    SvaraRadera